Bouwprojecten
De plannen rond de urban villa’s met 191 appartementen achter de Sportweg doen heel wat vragen rijzen bij de buurtbewoners en handelaars. De impact op mobiliteit wordt zwaar onderschat en Stabroek heeft geen nood aan een prestigeproject dat voor velen onbetaalbaar zal zijn. De gemeente verkondigt trots dat de toelating er via een “democratisch proces” gekomen is, waarmee ze bedoelen dat alle partijen in de gemeenteraad hun zegje hebben mogen doen. Onze lijsttrekker Lynn Driesen sprak echter met 74 omwonenden en handelaars en geen enkele van hen was enthousiast over het project. Het getuigt dan ook van veel lef om over een “democratisch proces” te spreken. Tegelijkertijd zijn er ook vage plannen om het parkje aan de Kastanjelaan in Hoevenen te doen verdwijnen voor een appartementsgebouw en de voormalige landbouwgrond aan de Kanunnik Van Tichelenlaan blijkt intussen ook al omgedoopt te zijn tot bouwgrond. Hieronder gaan we even dieper in op het grootste project, zijnde dat aan de Sportweg.
Wat wij willen
1. Geen prestigeproject, maar betaalbare en toegankelijke woningen
Aangezien niemand, behalve het bestuur en de projectontwikkelaar zelf, vragende partij is voor dit project, stellen wij voor om slechts 2 blokken te bouwen in plaats van de 5 die momenteel op de plannen staan.
Stabroek heeft geen nood aan dure appartementen. Wie zich in een aangename financiële situatie bevindt, heeft voldoende keuze op de woningmarkt.
We moeten meer jongeren en gezinnen de kans geven om een eigendom te kopen in plaats van Stabroek vol te bouwen met zaken waar niemand om vraagt.
De benedenverdieping van elke blok moet rolstoeltoegankelijk zijn en een badkamer hebben die ruim genoeg is om een tillift te gebruiken. Stabroek zet nog te weinig in op inclusie en zelfredzaamheid van personen met een beperking. We grijpen dit project aan als onze kans om hier verandering in te brengen.
2. Los de huidige mobiliteitsproblemen op alvorens er nieuwe te creëren
We dringen aan op investeringen bij De Lijn om de kwaliteit en dienstverlening te versterken. Er is nood aan een beter uitgebouwd busnetwerk tussen Putte en de haven om te vermijden dat werknemers noodgedwongen de auto nemen omdat er geen alternatief is.
Bedrijven die zelf busvervoer voorzien, moeten gestimuleerd worden om dit betaalbaar te houden voor zowel vast personeel als interimmers en contractors.
Belangrijke beslissingen inzake mobiliteit moeten samengaan met ernstige inspraaktrajecten. We betrekken ook de lokale handelaars.
We leggen géén NX aan. Er zijn genoeg wegen in Stabroek, ze moeten gewoon efficiënt gebruikt worden.
3. Vermijd extra verkeershinder
Indien het volledige project toch willes nilles uitgevoerd wordt, moet er stevig nagedacht worden over de verkeerssituatie. De nuloperatie waarvan men spreekt in de verkeersstudie, gaat uit van het scenario waarbij er 2 toegangswegen zouden zijn: de Sportweg en de Parklaan.
Op de nieuwe plannen is de toegangsweg langs de Parklaan nergens meer te bespeuren, terwijl dit de verkeersstrop over 2 punten zou kunnen verdelen. Wij dringen aan op het naleven van de oorspronkelijke plannen met 2 toegangswegen.
Op het kruispunt van de Sportlaan met de Dorpsstraat moet een verkeerslicht komen om chaos tevermijden en de veiligheid van voetgangers en fietsers te garanderen.