Hoevenen en Putte

Veel inwoners van Hoevenen en Putte hebben het gevoel dat ze niet meetellen voor de gemeente. Er worden minder activiteiten georganiseerd, de straten zijn minder goed onderhouden en zelfs de bibliotheek van Hoevenen dreigde op een gegeven moment te verdwijnen. Wij willen beide deelgemeenten nieuw leven inblazen en als een volwaardig deel van Stabroek beschouwen.

Wat wij willen

1. Een levendig handelscentrum mét postkantoor

Het handelscentrum aan de Kastanjelaan is al een tijdje aan het verkommeren. Momenteel zit er nog 1 winkel, terwijl deze locatie veel meer potentieel heeft.

De handelspanden worden herbestemd als appartementen, terwijl de gemeente dit zeer eenvoudig zou kunnen voorkomen door hier geen omgevingsvergunning voor toe te kennen.

In combinatie met een subsidie voor handelaars en het verhogen van de leegstandstaks, zou dit op korte tijd voor een enorme opleving kunnen zorgen. Wij spraken met enkele bewoners van de appartementen erboven en merkten dat het ontharden van
de binnenplaats een idee is dat sterk leeft, maar waarvoor alle eigenaars akkoord zouden moeten gaan.

Dergelijke verbeteringen kan je enkel bespreken wanneer alle eigenaars samenkomen, dus ons voorstel is om een comité van eigenaars op te richten, aangestuurd door een wijkwerker die aangesteld wordt door de gemeente.

Sinds het stopzetten van de dagbladhandel die tevens een PostPunt was, is er enkel een PostPunt in de Delhaize en een pakjesautomaat in de Beukenlaan. Zo’n pakjesautomaat lijkt misschien gemakkelijk, maar kan geen menselijk contact vervangen en is onbruikbaar voor 19% van de bevolking, zijnde mensen zonder smartphone.

Tegelijk is het soms een ramp om aan cash geld te geraken sinds het verdwijnen van 2 van de 3 banken aan de Markt van Hoevenen aangezien de enige overblijvende automaten vaak leeg of defect zijn.

Een volwaardig postkantoor mét geldautomaten zou beide problemen kunnen oplossen.

2. Een wijkgezondheidscentrum

Op de plaats waar het fitnesscentrum was, zou een wijkgezondheidscentrum kunnen komen met een breed aanbod aan gezondheidszorg: huisartsen, kinesist, diëtist, sociale en psychische hulp.

De gemeente kan daarin een stimulerende rol spelen. Hoevenen heeft momenteel geen enkele dokter meer zonder patiëntenstop waardoor de bewoners telkens de verplaatsing naar Kapellen of Stabroek moeten maken. Beeld u maar eens in hoeveel voordeel mensen die slecht te been zijn zouden hebben met een dokter in de eigen gemeente.

3. Beter en veiliger vervoer voor Puttenaren zonder auto

Putte lijkt qua openbaar vervoer afgesneden van zowel Kapellen als Stabroek. Als je de dienstregeling bekijkt, lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar in realiteit kan je soms anderhalf uur staan wachten tot er eindelijk een bus doorkomt.

Op Vlaams niveau blijven wij met de PVDA inzetten op meer en efficiënter gebruik van middelen bij De Lijn. Op gemeentelijk vlak eisen wij dat De Lijn haar beloftes nakomt en ervoor zorgt dat alle geplande ritten ook effectief worden gereden.

Ook de fietspaden (bv. aan de N11 Ertbrandstraat) mogen niet langer verwaarloosd worden: ze zijn dringend aan vernieuwing en verbreding toe en we moeten vermijden dat fietsers op drukke wegen op de rijweg terechtkomen.