Jongeren

Jongeren zijn nieuwsgierig en gedreven. Ze zijn ook ervaringsdeskundigen van hun eigen leefwereld. Er wordt veel over jongeren gepraat, maar het wordt tijd dat er ook geluisterd wordt naar wat ze te zeggen hebben. Jongeren verdienen het om ernstig genomen te worden. Investeren in jongeren betekent hun de middelen en de tijd geven om zich te ontwikkelen, zich te ontplooien en te leren. Daarmee investeren we in de toekomst van onze samenleving. Er moet een echt jeugdbeleid komen, met als uitgangspunt het grote potentieel van jongeren: zij zijn immers de wereld van vandaag en morgen. Met PVDA geven we zelf het goede voorbeeld door 3 jongeren een plaats bovenaan onze lijst te geven. Zo hebben we Giovanni Everaerts (22) op plaats 2, Natasja Janssens (29) op plaats 3 en Younes Lemkadem (19) op plaats 6. Zij zijn actief rond thema's als vrije tijd en betaalbaar wonen.

Wat wij willen

1. Investeer in mentaal en fysiek welzijn

Als eerste willen we met PVDA de oorzaken van mentale zorgen aanpakken. We investeren in toegankelijke ontmoetingsplaatsen waar kinderen en jongeren zichzelf kunnen zijn. Op die ontmoetingsplaatsen zorgen we als gemeente zelf voor mensen die ter beschikking staan om de jongeren te ondersteunen indien ze met vragen zitten of nood hebben aan een gesprek.

We zorgen voor collectieve studieruimtes die vlot bereikbaar zijn met een beter uitgebouwd openbaar vervoer zodat we eenzaamheid tegengaan. We werken als gemeente nauw samen met de scholen om een actief beleid rond mentaal en fysiek welzijn uit te werken.

2. Mobiliteit, beter openbaar vervoer en fietspaden

PVDA wilt investeren in beter en betaalbaar openbaar vervoer. Er zijn jongeren die drie bussen moeten nemen om op school te geraken.

De fietspaden zijn vaak te gevaarlijk met conflictpunten die kinderen en jongeren moeten trotseren. Van deze conflictpunten willen we met PVDA een asbolute prioriteit maken zodat jongeren zich veilig kunnen verplaatsen naar school of hun hobby.

3. Ontmoetingsplaatsen

Met PVDA vinden we het belangrijk dat kinderen en jongeren elkaar kunnen ontmoeten op openbare domeinen. We vinden dus dat er moet geïnvesteerd worden in ontmoetingsplaatsen, chillplekken en speeltuintjes. Jeugdverenigingen spelen een belangrijke rol als ontmoetingsplek voor kinderen en jongeren. We willen ervoor zorgen dat ze zeker de nodige middelen en ondersteuning krijgen.