NX

Met de verkiezingen in aantocht komen traditiegetrouw nieuwe plannen voor de verbindingsweg “NX” bovendrijven. Wij bestudeerden de 5 voorgestelde tracés uitgebreid en kwamen tot de conclusie dat deze geen oplossing bieden voor de huidige verkeersproblemen. De Nieuwe Rand stelt ook 1 optie zonder NX - maar met begeleidende maatregelen - voor waar wij ons volledig in kunnen vinden.

Wat wij willen

1. Geen NX

Tracé 1 bedreigt rechtstreeks het natuurlandschap rond het Antitankkanaal. Tracé 2 creëert een flessenhalseffect op de Ertbrandstraat.

Bij tracés 3 t/m 5 is een aansluiting op de A12 bij het vliegveldje van Hoevenen voorzien, waardoor de huidige op- en afrit aan de Leugenberg zou moeten verdwijnen; zo wordt in beide richtingen een zeer groot verkeersvolume gecreëerd tussen Ekeren en Stabroek, een hoop auto’s die allemaal door het centrum van Hoevenen geleid worden.

Bovendien zijn tracés 4 en 5 gevaarlijk omdat ze een zogenaamde expressweg langs tal van opritten
op de Ettenhoven leiden.

2. Betere fietsinfrastructuur, meer openbaar vervoer en collectief vervoer door havenbedrijven

We dringen aan op investeringen bij De Lijn om de kwaliteit en dienstverlening te versterken. De overstapregelingen naar en van Zandvliet en Wijnegem dienen beter afgestemd te worden.

Er is nood aan een beter uitgebouwd busnetwerk tussen Putte en de haven om te vermijden dat werknemers noodgedwongen de auto nemen omdat er geen alternatief is.

Bedrijven die zelf busvervoer voorzien, moeten gestimuleerd worden om dit betaalbaar te houden voor zowel vast personeel als interimmers en contractors.

Belangrijke beslissingen inzake mobiliteit moeten samengaan met ernstige inspraaktrajecten. We betrekken ook de lokale handelaars en scholen.

3. Indien NX er toch zou komen: geen onteigeningen

Bij een groot deel van de tracés zien wij geen mogelijkheid tot aanleggen zonder onteigeningen. Aangezien je bij een onteigening verplicht wordt om je eigendom te verkopen voor een bedrag dat ver onder de reële waarde ligt, zijn er alleen maar verliezers in dit verhaal.

4. Verbod op doorgaand vrachtverkeer in Stabroek, Putte en Hoevenen

Een groot deel van het fileleed wordt veroorzaakt door sluipverkeer van vrachtwagens om de Viapass-betaling te omzeilen.

In Zandvliet en Berendrecht is doorgaand vrachtverkeer verboden. Waarom kan dit niet in Stabroek, Putte en Hoevenen?